quinta-feira, junho 17, 2004

Discos que mudaram a minha vida #12



Aphex Twin . Richard D. James Album
Tracks:
1.4
2.Cornish Acid
3.Peek 824545301
4.Fingerbib
5.Corn Mouth
6.To Cure a Weakling Child
7.Goon Gumpas
8.Yellow Calx
9.Girl/Boy Song
10.Logon Rock Witch
Extra tracks:
11.Milkman
12.Inkeys
13.Girl/Boy Song [£18 Snare Rush Mix]
14.Beetles
15.Girl/Boy Song [Redruth Mix]

All tracks performed by Richard James.

Released: 1996

Background information: If techno ever does become the sound of young America, don't expect Richard James to be its poster boy, deserving though he may be. A native of Cornwall, England, James is obsessed with the mechanics of music making: As a kid, he took apart and reassembled the living room piano. Under the names Aphex Twin, Polygon Window, AFX, and other aliases too numerous to mention, he showed that he could make entire tracks with the sounds produced by tapping on a Coke can. Like the indie rockers of yore, he revels in his marginality because of the creative freedom it gives him. His full-length U.S. debut, Selected Ambient Works Volume II (1994), includes some of the most serene sounds this side of the Orb, but his favorite hobby is the not-at-all-blissful pastime of driving a Daimler Ferret Mark 3 tank through his parents' backyard.
None of his recordings have captured the competing impulses to lull you to sleep and blast out your eardrums as well as Richard D. James, his third and best album. As the title indicates, James has turned inward for inspiration, painting aural pictures of real and imagined scenes from his west country childhood. "Goongumpas" is a fanciful, playful tune that wouldn't sound out of place on the soundtrack to Willy Wonka and the Chocolate Factory. As his adventures with the family upright indicate, James was a bit of a devil even as a child. "Beetles" is the sound of a boy frying bugs on the sidewalk with a magnifying glass, and "To Cure a Weakling Child" shows flashes of the sort of sadism found only on preschool playgrounds. If you still doubt that young Richard developed early on, the romantic Nino Rota-style strings on "Girl/Boy Song" are just made for passionate seductions, and the tune appears in three mixes, each one hot and hornier than the one before.
The raucous undercurrents of even his calmest tunes and the sources of many of his most common sounds are what link James to the rock tradition. With Richard D. James, the artist solidifies his position as an electronic music mastermind who has earned a spot beside such well-respected innovators--whether or not he's destined for stardom. --Jim Derogatis


Richard D. James - também conhecido como AFX, Caustic Window, Blue Calx, The Dice Man, Power Pill ou simplesmente Aphex Twin - é uma das personalidades mais influentes e inventivas da música electrónica contemporânea. Genial, irreverente, provocador, egocêntrico, demente, imprevisivel, agitador de consciências, proprietário de um sorriso medonho e de um tanque de guerra como viatura pessoal, Aphex Twin movimenta-se entre o caos absoluto e a tranquilidade mais apaziguadora, da agressividade esquizofrénica acentuada por mil batidas num minuto, ao teclar melancólico e terno de um piano. Alguns anos antes do reconhecimento mediático via MTV - os videos de 'Comme To Daddy' e 'Windowlicker', realizados por Chris Cunningham, transformaram-se em sucessos à escala global com a sua legião de tenebrosos anões destruidores, terriveis seres mutantes, limusines de tamanho XXL, top-models com a cara de Aphex e um imaginário susceptivel de ser classifado como perverso - Aphex Twin tinha editado este disco despretensioso, dividido inicialmente em dez temas e pouco mais de trinta minutos de duração.
'Richard D. James Album' é um daqueles casos que divide opiniões. Acusado por alguns de ser, já na altura, 'mais do mesmo', de seguir demasiado à risca os métodos de Squarepusher e de ser uma sucessão de experiências, no limite, inconsequentes, foi simultanemente incensado por alguma crítica como sendo uma obra-prima que terá o seu devido reconhecimento num futuro ainda distante. As características de autor mantêm-se: mais uma vez o drum'n'bass (que eu consumia na altura, em doses compulsivas), o breakbeat, o ambient, o techno e o electro são explorados até ao limite do sobrenatural , em batidas disconexas e acelaradissimas - 30 segundos de 'Girl/Boy Song' podem conter mais beats do que uma noite inteira em qualquer dancefloor - e electrónica distorcida à beira da catarse. Mas também há pianos nostálgicos - Richard é apelidado justamente de "Mozart do techno" - singelas canções de embalar, orgãos de igreja, caixas de música e simples instrumentos acústicos em suave harmonia.
Passados uns anos a dúvida persiste, música inteligente para fazer dançar os neurónios ou um disco falhado com alguns momentos brilhantes? Oito anos de distância não foram suficientes para descobrir a resposta definitiva.